View this email in your browser
Als ondernemer wilt u natuurlijk de best passende medewerkers. De adviseurs van Werkgeversservicepunt Drenthe (WSPD) kunnen u hierbij helpen. Zij weten als geen ander welke talenten bij u in de buurt gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan en hoe u succesvol kunt werven onder bijzondere doelgroepen. Bovendien nemen ze u veel werk uit handen, omdat zij kunnen vertellen voor welke regelingen u als werkgever bij een potentiële nieuwe medewerker in aanmerking komt. Zo vindt u snel en met minder inspanning de nieuwste aanwinst voor uw bedrijf.



Een springplank naar nieuw werk
Jolanda Smeenge-Reinders, Rianne Kasper en Peter Krom
In maart en december 2021 waren er op korte termijn veel administratieve medewerkers nodig voor de vaccinatielocaties van de GGD Drenthe. Dankzij een goede samenwerking tussen de GGD, detacheerder TMI en het UWV, konden er snel veel kandidaten aan de slag. Peter Krom is een van hen.

Voor de vier Drentse vaccinatielocaties was de GGD Drenthe op zoek naar administratief medewerkers. Jolanda Smeenge, senior adviseur werkgeversdiensten bij het UWV: “Detacheerder TMI verzorgde de werving en klopte bij ons aan. Administratieve functies zijn populair, maar normaal gesproken zijn er weinig vacatures op dat gebied.
Dus het was geen enkel probleem om aan de vraag te voldoen." Rianne Kasper, medewerker vraag & aanbod bij het UWV, vult aan: “We hebben via onze Werkkrant kandidaten gezocht, onze collega’s van de gemeenten uit de Arbeidsmarktregio ingeschakeld en ook zelf mensen benaderd. We waren blij verrast over alle positieve reacties. De begeleiding vanuit de GGD en TMI was ook heel goed. Kandidaten kregen een korte cursus en werden op de werkvloer goed begeleid.”
Menselijke aspect
Peter Krom is een van de mensen die via TMI bij de GGD aan de slag kon. Toen corona uitbrak, was hij net een eigen bedrijf in teamcoaching begonnen. Het werk viel weg en Peter belandde in de WW. Hij vertelt: “Ik had geen ervaring op medisch of administratief gebied, maar het leek me een heel leuke functie. Het werk bestond onder andere uit het controleren van gegevens en het stellen van aanvullende vragen. Maar veel belangrijker vond ik het menselijke aspect: even een praatje maken, mensen op hun gemak stellen, oprechte aandacht geven. Dat maakte het werk voor mij leuk.”  
Extra ervaring
Voor de coronavaccinatie is de GGD inmiddels aan het afschalen. Toch werken 90 van de 140 geplaatste kandidaten er nog steeds. Andere kandidaten zijn inmiddels uitgestroomd naar ander werk. Bij het UWV merken ze dat het werk voor veel mensen een springplank is. Jolanda: “Vanuit een baan solliciteren gaat vaak makkelijker, je komt er dan sneller tussen. En je brengt natuurlijk weer wat extra ervaring mee, bijvoorbeeld met het werken met meerdere systemen.”
Talenten benutten
Dat kan Peter beamen. Hij werkt nog steeds bij de GGD, maar nu als administratief medewerker voor het rijksvaccinatieprogramma. Hij combineert dat werk met zijn eigen bedrijf in teamcoaching, dat weer wat op gang komt. “Ik heb bij de GGD veel geleerd over de zorg en de mensen die er werken, een wereld die voor mij eigenlijk nog onbekend was. Het is een heel waardevolle ervaring voor de toekomst.” Peter roemt met name de goede begeleiding. “Ondanks de grote aantallen nieuwe collega’s, werd ik warm onthaald en voelde ik me snel thuis. Dat is volgens mij heel belangrijk. Want alleen als je ergens op je plek bent, worden je talenten optimaal benut. En dat is goed voor jezelf én voor de organisatie.”  
Opstapje gegeven
Femke de Bruijn is projectmanager bij TMI, het bedrijf dat de werving van de kandidaten verzorgde. “De eisen voor deze functie waren best streng. Computerervaring en minimaal mbo 2-niveau waren vereist en je mocht maar één vaste vrije dag per week doorgeven. Het UWV heeft deze eisen goed voor ogen gehouden, alle voorgedragen kandidaten waren geschikt. Wij werken voor verschillende regio’s, maar nergens verliep de samenwerking en afstemming zo goed als bij UWV Drenthe. Ook de begeleiding vanuit de GGD was uitstekend. Ik ben blij dat al zoveel kandidaten zijn doorgestroomd naar een vaste baan. Mooi dat we ze samen een opstapje hebben kunnen geven!”



Ilona Slomp
We maken kennis met Ilona Slomp. Ze werkt als Adviseur Werkgeversdiensten bij UWV Werkbedrijf Zuidoost Drenthe.
 
Ilona: "Eigenlijk ben ik de hele dag aan het organiseren en bemiddelen. Dat vind ik erg leuk! Ik bel, overleg en brainstorm veel. Zowel met werkgevers als met collega's. Gelukkig komen ook de bedrijfsbezoeken steeds meer op gang. Het persoonlijk contact en een kijkje kunnen nemen in de keuken van een werkgever vertelt veel meer dan een belletje of online afspraak."
Ze krijgt vooral veel energie als ‘iets’ lukt. En wat dat ‘iets’ dan is maakt haar niet zoveel uit. Dat varieert van het opzetten van de Online Banenmarkt voor LinkedIn tot de complete Virtuele Banenbeurs Drenthe (zie artikel onder de rubriek actueel). Of het samenstellen van een mooie nieuwe zorgklas met kandidaten die duurzaam uitstromen tot een enkele vacature waarbij de kandidaat op de juiste plek, langdurig aan de slag kan. “Mijn kleine bemoeienis kan voor kandidaten life changing zijn en dat geeft energie.”
 
Contact
Telefoon: 06-21309516
E-mail: ilona.slomp@uwv.nl



Een basisplaats met Scoren in Drenthe

Met Scoren in Drenthe dragen Stichting FC Emmen Naoberschap, USG Restart en de Arbeidsmarktregio Drenthe (gemeente Emmen, Borger-Odoorn, Coevorden, Hoogeveen, De Wolden, Midden-Drenthe en het UWV) gezamenlijk bij aan het verminderen van jeugdwerkloosheid in de regio.

Op 2 februari zijn 16 jongeren en jongvolwassenen tot en met 27 jaar gestart als deelnemers aan dit voetbalproject. Allemaal zijn ze om wat voor reden dan ook vastgelopen met het afronden van hun studie, het vinden van een (eerste) baan of zoeken ze door andere persoonlijke omstandigheden handvatten voor een volgende stap. Gedurende een half jaar worden ze begeleid om een volgende stap in hun carrière te zetten bij en met FC Emmen. Door in teamverband samen te werken, werken ze toe naar een mooie toekomst. Ze krijgen onder andere twee keer per week voetbaltraining van FC Emmen en nemen deel aan bijeenkomsten die een bijdrage leveren aan de persoonlijke- en groepsontwikkeling. Daarnaast krijgen ze individuele loopbaanbegeleiding en coaching.

Verwachtingen en doelen
Iedere deelnemer is het project gestart met eigen verwachtingen en persoonlijke doelen. De jobcoaches zijn er om ze te helpen hun doelen en verwachtingen te realiseren. We gingen hierover in gesprek met Jan Korte (jobcoach bij USG Restart) en deelnemer Andrea van Baardwijk. Onderstaande quotes zijn een greep uit hun verhaal. Het complete verhaal van Jan en Adrea leest u op onze website.

Jan:
,,Zelf heb ik drie kinderen, waarvan één autisme heeft. Ik heb altijd al gedacht: als ik mensen met een (arbeids)beperking kan helpen, dan doe ik dat.”

Andrea:
,,Voor mij was het nu of nooit. Ik zat op een kans te wachten en heb hem gegrepen. Scoren in Drenthe geeft mij het gevoel dat het me gaat helpen om aan het einde van dit traject te vinden wat mij leuk lijkt.”



 
Social Return on Investment - een mooi voorbeeld
Als maatschappelijk betrokken werkgever is er al jaren veel contact tussen Tangenborgh en het Sociaal Team. Tangenborgh is één van de organisaties die in opdracht van de gemeente Borger-Odoorn zorgt voor huishoudelijke hulp bij inwoners die een beroep doen op de WMO. Social Return on Investment (SROI) is onderdeel van hun opdracht. Voor de invulling van SROI zijn er diverse mogelijkheden. Zo wilde een aantal kandidaten graag kennismaken met de zorg. Vanuit het Sociaal Team werd contact opgenomen met Tangenborgh en zo kreeg Naw Chaw Yu Pa een mooie kans op een baan in de zorg. 

Naw Chaw Yu Pa woont sinds 2017 in Nederland en een baan in de zorg leek haar geweldig. Natuurlijk was de Nederlandse taal best een uitdaging voor haar. Gelukkig mocht Naw Chaw begin 2021 na diverse taaltesten en gesprekken starten met een BBL niveau 2 opleiding Helpende zorg en Welzijn aan het Drenthe College. Door haar enorme motivatie, doorzettingsvermogen en extra ondersteuning vanuit de Tangenborgh heeft Naw Chaw onlangs haar diploma Helpende niveau 2 in ontvangst mogen nemen. Een prestatie waar wij als Sociaal Team enorm trots op zijn! Het Sociaal Team en Tangenborgh nodigden Naw Chaw uit hierbij samen even stil te staan en dit moment met een gebakje te vieren. 

Naw Chaw heeft niet alleen haar diploma maar ze heeft tevens een arbeidscontact bij Tangenborgh mogen ondertekenen. De bewoners zijn zo blij met haar dat ze haar zelfs cadeautjes geven op haar verjaardag. Zelf is Naw Chaw heel erg blij dat ze met oudere mensen mag werken en hen mag verzorgen: ‘Het zijn zulke lieve mensen die altijd blij zijn om mij te zien, daar doe ik het met liefde voor.'
Van links naar rechts:
Ingrid Foekens - Sterringa (P&O adviseur bij Tangenborgh), Marleen Kenkhuis (Accountmanager Werk bij Sociale Teams Borger Odoorn / Werkgeversadviseur Werkgeversservicepunt Drenthe), Naw Chaw Yu Pa en Lisetta Nijzing (Consulent Leren & Ontwikkelen bij Tangenborgh)

 
Wat is Social Return on Investment – SROI
Iedereen moet zoveel mogelijk mee kunnen doen in de samenleving. Dat betekent dat iedereen uitzicht heeft op werk en inkomen. De overheid bevordert daarom dat ondernemers/werkgevers bij aanbestedingen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten. Dit heet social return on investment (SROI).
Bij opdrachtverstrekking geeft de opdrachtgever (gemeente) aan dat een deel van het werk, waar mogelijk, gedaan moet worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als een ondernemer de klus krijgt, hoort daar dus meteen deze opdracht bij. Een opdracht die een mooie, betekenisvolle bijdrage kan leveren aan inclusief ondernemen. 
Virtuele Banenbeurs Drenthe 
Op 12 mei vindt er weer een Virtuele Banenbeurs Drenthe plaats. Kandidaten krijgen hier een virtueel kijkje achter de schermen bij regionale werkgeververs en opleiders.
Zoo Werkt ‘t
Deelnemende bedrijven en opleiders krijgen een stand op de Virtuele Banenbeurs die ze zelf inrichten. Beursbezoekers kunnen deze virtuele stands aanklikken en bekijken. Een stand bevat informatie over de organisatie en hun openstaande vacatures en/of opleidingstrajecten. Het bedrijf of de opleider kan zelf bepalen welke informatie er gedeeld wordt. Denk hierbij aan bedrijfsfilmpjes en brochures. Tijdens het event zullen medewerkers of vertegenwoordigers van de organisaties live aanwezig zijn om direct vragen te kunnen beantwoorden via beeldbellen of chat.

Aanmelden als standhouder
Wilt u ook een stand op de Virtuele Banenbeurs? Meld u aan via de website, door uw bedrijfsgegevens in te vullen: aanmelden Virtuele Banenbeurs Drenthe. Na uw aanmelding neemt de organisatie van de beurs contact met u op. Eerst meer lezen? Bekijk de website van Zoo Werkt 't - Vituele Banenbeurs Drenthe.
Hoe houdt u uw personeel duurzaam inzetbaar?
Vooral in deze krappe arbeidsmarkt

Duurzame Inzetbaarheid (DI) gaat over tal van thema’s en onderwerpen. Over motivatie en betrokkenheid, vakkennis en vaardigheden, gezondheid en vitaliteit, over werk en privébalans. De sleutel tot duurzame inzetbaarheid ligt in het contact dat u met uw medewerkers heeft. Zo komt u erachter hoe het met hun inzetbaarheid is gesteld en kunt u dit beïnvloeden. Aandacht voor DI levert u meer plezier van uw werknemers op en uw werknemers meer werkplezier. En dat vertaalt zich in minder verzuim, betere prestatie en werksfeer. Bij Hemmes Installatietechniek hebben ze ervaren wat extra aandacht voor Duurzame Inzetbaarheid oplevert. In een interview vertelt Wim Hemmes er over.
In de afgelopen 2 jaar heeft het project Duurzame Inzetbaarheid Drenthe werkgevers tools aangereikt om de inzetbaarheid te verbeteren. Zowel met scans, een plan op maat en een traject voor leidinggevenden, als via het delen van kennis in vele bijeenkomsten. Zo zijn 300 bedrijven en arbeidsmarktprofessionals bereikt. Het project is afgelopen, de aandacht voor Duurzame Inzetbaarheid niet.

Aandacht verbreed
Eén van de opbrengsten van het project is dat de aandacht verbreed is en er een Noord Nederlandse werkgroep DI uit is ontstaan. Vanuit een publieke rol blijft de werkgroep Duurzame Inzetbaarheid stimuleren door bijeenkomsten te houden, kennis te delen via de website www.duurzameinzetbaarheidnoord.nl en het netwerk te delen via de LinkedIngroep. Deze activiteiten zijn binnen het project ontwikkeld en worden in de noordelijke regio voortgezet. Zo start op 24 mei voor de 2e keer de leergang Duurzame Inzetbaarheid bij de Hanzehogeschool als vervolg op het eerste initiatief vanuit het project.

Op de hoogte blijven en goede voorbeelden?
Wilt u meer grip op verzuim en verloop, uw personeel binden en boeien, de inzetbaarheid vergroten? Via de website of de LinkedIngroep komt u in contact met kennis, voorbeelden, bedrijven of collega’s die u verder kunnen helpen.

Heeft u goede voorbeelden van Duurzame Inzetbaarheid? Deel ze vooral met ons. Zo kunnen we de hele arbeidsmarkt wat duurzamer maken!

 
Contactpersoon Duurzame Inzetbaarheid
Geert van der Wal
Telefoon: 06-51182657
E-mail: geert.vanderwal@uwv.nl
Bereikbaarheid meivakantie

Vanaf woensdag 27 april tot 9 mei zijn wij i.v.m. de meivakantie niet bereikbaar. Vanaf maandag 9 mei staan onze adviseurs weer voor u klaar.


 
Aankomende evenementen
12 mei 2022
E-mail: info@wspdrenthe.nl - Telefoon: 0800-0151 - Website: www.wspdrenthe.nl
LinkedIn
Twitter
Facebook
Werkgeversservicepunt Drenthe (WSPD) is een samenwerking binnen de Arbeidsmarktregio Drenthe waarin de accountmanagers van verschillende gemeenten, UWV en Sociale Werkbedrijven samenwerken: 
Copyright © 2022 Werkgeversservicepunt Drenthe, All rights reserved.


Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp